Translate

maandag 18 maart 2013

Stel je voor.....

Stel je voor dat er een levensstijl zou bestaan die je in staat stelt om met alle gemak een strak atletisch lichaam te krijgen zonder een beperking van wat je mag eten en drinken.
Stel je voor dat deze levenswijze geen zware lichamelijke inspanningen vereist maar dat dergelijke inspanningen wel met een drievoudig resultaat worden beloont als je ze wel doet.
Stel je voor dat deze levensstijl bovendien bescherming zou bieden tegen zowat alle moderne beschavingsziekten en deze in vele gevallen zelfs zou kunnen terugdraaien.

Klinkt het bijna te mooi om waar te zijn?
Dan komt nu het goede nieuws....het kan...en op deze site wil ik je zoveel mogelijk informeren over de levensstijl die Intermittent Fasting ( periodiek vasten )  heet.

Er zijn verschillende methodes in periodiek vasten maar ikzelf hanteer de Fast 5 methode omdat deze overall de meest snelle en spectaculaire resultaten biedt.

De basis is zo simpel dat ik het in 1 zinnentje kan samenvatten.
Eet gedurende een tijdsspanne (venster) van 5 uur alles wat je wil....en vervolgens 19 uur niets.
Toen ik dit voor het eerst las...dacht ik net zoals jij nu dat dit een buitengewoon moeilijke klus zou gaan worden.
Niet zo gek want ten eerste gaat het in tegen alle heilige huisjes die de voedingsindustrie decennialang hebben opgeworpen om toch maar zoveel mogelijk voedsel aan de man te brengen.
Bovendien heeft diezelfde industrie er alle baat bij om de methode dood te zwijgen...immers aan gezonde en bewuste mensen valt nu eenmaal veel minder te verdienen dan aan volgepropte kuddebeesten.
Anyway..genoeg gefilosofeerd.
Ik laat eerst dokter Bert Henning, de ontdekker van Fast 5 aan het woord:



!!! Wil je het effect nog versterken...combineer dan met Shangri-la..klik hier

11 opmerkingen:

  1. Toch houden ze zich in het gratis ebook aan het "eet"raam van 17 tot 22 uur, is het geen probleem om zeg 12 tot 17 of 13 tot 18 aan te houden? Al lijkt het mijn weinig te verschillen een raam van 5 uur is een raam van 5 uur of zie ik dat verkeerd?
    Gr. Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich klopt het dat je ook andere tijden kunt toepassen als dat je beter uitkomt. Toch wordt er aangeraden om dit 's avonds te doen.
      Dit maakt het gemakkelijker omdat je na de je eetraamwerk vrij snel naar bed gaat. Daardoor kom je wat minder snel in de verleiding om na je eetraamwerk toch te gaan eten omdat je last kunt krijgen van lymbische honger omdat je bloedsuikerspiegel is gestegen door je eetraamwerk.
      Doordat je vrij vlot ernaa naar bed gaat heb je daar dus dan minder last van omdat je in je slaap bijna nooit honger zult hebben en als je 's morgens wakker wordt is je bloedsuikerspiegel al weer gedaald zodat je dan ook niet echt veel honger zult hebben.

      Verwijderen
    2. Ik eet ook het liefst gewoon overdag, tussen 12 en 17 uur, s avonds kopje thee of water

      Verwijderen
  2. Hi Sabine....
    Eigenlijk is het zelfs beter om met een lege maag te gaan slapen en zou bijvoorbeeld een eetraam van 8:00 tot 13:00 ideaal zijn.
    Helaas is dat voor de meeste mensen niet zo leuk omdat eten ook een sociaal gebeuren is. De meeste mensen willen met hun partner of gezin te eten.
    Psychologisch kan het ook net iets lastiger zijn om vol te houden als bijvoorbeeld iedereen zit te kanen voor de TV. Maar als je het kan geldt hoe vroeger hoe beter.

    Ik neem dat het boek hier inderdaad uitgaat van doorsnee burgers met een 9 to 5 job.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Michael,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik ben ermee begonnen, dit is dag 5.. Ik moet zeggen dat het me eigenlijk allemaal best meevalt! Ik eet nu van half een tot half 6 en wil dat graag langzaamaan verschuiven naar half 3 tot half 8. Eigenlijk gaat er na mn eetraam gewoon een knop om en heb ik niet eens behoefte aan eten, wat best bijzonder is.. en tijdens het eetraam begin ik met mn "ontbijt" wat mij voldaan laat voelen tot het diner zodat ik eigenlijk in deze 5 uur ook totaal geen behoefte heb aan andere snacks. Ik heb verder niet gelet op wat ik eet en eet gewoon gezond zoals altijd en zonder calorie├źn te tellen oid. Ik ben benieuwd wat het mij brengt icm poweryoga :) ik laat je nog wel eens weten hoe het ervoor staat.
      Groeten Sabine

      Verwijderen
  3. Hallo Michael,
    Ik wil er graag mee gaan beginnen. Deed hiervoor het 5:2 vastendieet maar toch is dat nog lastig. Hoop dat dit me beter af zal gaan. Wel heb ik er nog een vraag over.
    Ik draai onregelmatige diensten (24-7) en tijdens de nachtdiensten kan ik echt niet zonder iets te eten. Kan ik ook "normaal" van 17:00 - 22:00u en tijdens mijn nachtdiensten verschuiven naar 23:00 - 04:00u?
    Dan zit er niet altijd 19 uren tussen, maar is het voor mij wel gemakkelijker. Of help ik daarmee het hele "dieet" om zeep.

    Ik hoor graag van je!
    Groetjes A'mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemieke, Ik doe al vrij lang aan fast5. Nou ja, met tussenpozen. Ik ken het al een aantal jaren en sinds begin dit jaar ben ik redelijk strikt. Je kan je "window" of eetvenster zeker verschuiven, maar het kan wel zijn dat het soms lastiger wordt omdat je lichaam went aan een bepaald ritme. Wat ik heb geleerd, is dat het geen absolute wet is. fast5 is een richtlijn en daarbinnen moet je kijken wat werkt voor jou en wat niet. Wat voor de een werkt, kan voor de ander niet werken. Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Dan weet je het vanzelf. Bert herring, de bedenker noemt dit 'het onderzoek van 1" ofwel, je onderzoekt of het bij jezelf lukt.

    Sommige mensen hebben een langer venster (bv 6 of 7 uur), anderen houden zich er niet of minder strikt aan in het weekend. het is wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt.

    Gewoon proberen dus.

    Succes!
    Maayke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, Kun je ook ma-vr fast 5 doen en in het weekend normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het nou de bedoeling om "levenslang" dit te volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hallo!

    ik ben net een week bezig met fast-5. ik vermoed dat ik er emotioneel stabieler door word.
    ik wil echter niet afvallen, eerder het omgekeerde. daarom durf ik niet minder te eten dan ik voorheen op een dag at. hierdoor krijg ik 's avonds echter wel buikpijn. is dit herkenbaar voor anderen?

    Het fast-5 doet me wel goed. hoewel ik overdag honger heb (begrijpelijk) voel ik me rustig, stabiel en positief.

    groet,
    Marcus

    BeantwoordenVerwijderen